Säkerhet vid ridning

För att våra lektioner skall vara så säkra som möjligt är det viktigt att eleverna har rätt utrustning.

Du ska ha godkänd hjälm vid all ridning.

Vid all ridning och hantering av häst är det obligatoriskt för alla under 18 år ha ridhjälm och säkerhetsväst på sig, men vi rekommenderar även de över 18 år att använda säkerhetsväst.

Stövlar eller ridskor med klack för att inte fastna i stigbyglarna.

För elever finns det ridhjälm samt säkerhetsväst att låna på anläggningen i begränsat antal.

Kom i god tid innan ridpasset börjar.

Kom minst 30 min innan så att du hinner göra iordning din häst innan lektionen börjar.

Har man häst som ska göras i ordning ska man vara på plats minst 30 min innan lektionen börjar.

Om du känner dig osäker, fråga din tränare.

Medlemsförsäkring

Som medlem i Gullbranna Hästförening är du automatiskt försäkrad i Folksams idrottsförsäkring.

Denna försäkring står gällande vid resa till och från föreningens aktiviteter, under av aktivitet, vid vistelse i stall samt på mark och till häst.

Om olyckan är framme:

Om olyckan är framme ska olycksdrabbad/anhörig/målsman själv kontakta Folksam försäkringsbolag.

Detta gör man genom att ringa 0771-950 950

Välj där växel - I växeln väljer man idrottsförsäkring.

Då kommer du rätt och kan göra en anmälan till dem.

Anmälan är ett olycksfall.

Föreningens försäkringsnummer är KF-18 62 049-002

Du kan även göra en anmälan på deras hemsida www.folksam.se

På sidan hittar du "anmäl skada".

Logga in med bank id och skriv in allt som privatperson i de olika flikarna.

I en av flikarna som heter övrig information skriver du "idrottsförsäkring och KF-18 62 049-002".

Anhörig som tex. fungerar som ledare vid barns aktivitet, men inte är medlem i föreningen, är alltså INTE försäkrad, därför rekommenderar vi samtliga personer som kontinuerligt vistas på anläggningen att registrera medlemskap.